lauantai 25. joulukuuta 2010

Hyvää Joulua?

Joulu tuli ja meni. Se oli aika erilainen kuin Suomessa joten eroja oli mielenkiintoista tarkkailla. Paikallisille uusivuosi on huomattavasti joulua suurempi juhla. Niinpä joulua käytetäänkin täällä lähinnä erilaisten tuotteiden markkinointiin.

Ehkäpä mielenkiintoisimpia esimerkkejä tästä on entinen Kentucky Fried Chicken, joka nykyisin tunnetaan ytimekkäämmin KFC:nä. Kyseisen pikaruokaketjun antimet on nimittäin onnistuttu markkinoimaan paikallisille jouluruokana, ja kauppa käy. Muistaisin joskus kuulleeni että ketjun vuotuisesta Japanin myynnistä huomattavan suuri osa ajoittuu Joulun tienoille.
Jouluruuhka KFC:ssä
Menestystarinan juuret ajoittuvat 70-luvulle, jolloin joulukalkkunaa himoinneet amerikkalaiset etsiytyivät paremman puutteessa KFC:n kanapatojen ääreen. Myymälän johtaja pani ilmiön merkille ja suostutteli ketjun pomot laukaisemaan "kurisumasu ni wa kentakkii" -kampanjan (Jouluksi Kentuckyä). Kampanja osoittautui suurmenestykseksi, ja KFC:n pikaruuat ovat tätänykyä integroituneet kiinteäksi osaksi paikallisten joulun viettoa.


Esimerkki KFC:n jouluajan markkinoinnista Japanissa.
Pääsinpä kokemaan kampanjan vaikutukset henkilökohtaisestikin, sillä laboratorion pikkujouluihin tilattiin hieman kanaa KFC:stä. Mikäpäs sen jouluisempaa kuin rasvainen pikaruoka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti